9. Kaliteye neden son dönemlerde farklı anlamlar yüklenmiştir. 21.yy yok edici rekabeti karşısında işletmeler hangi araçları kullanmaktadır en az 10 tanesini kısa açıklaması ile yazınız. Kalitenin tanımını yaparak hayat kaliteniz hangi düzeyde olduğunun ölçümlemesini yapınız. Gelecekte hayat kalitenizin nereye ulaşmasını istediğinizi ve bunu başarmak için hangi yöntemleri uygulayabileceğinizi maddeler halinde yazınız.
04:10 |
Category: |
9
yorum

Comments (9)
KALİTE
Kalite geçmiş yıllarda amaca hizmet edemilen düzeyde olması olarak nitelendiriliyordu. Oysa 21yy da işletmelerin kaliteye bakış açısı müşterilerin istemlerinin yanında rakipleriyle başa cikabilme cabalarıyla dogru olarak degişti.Bu son dönemlerde ise işletmelerin kaliteye önem verme derecesini dogru arantılı olarak artırdı.
Kaliteyi artırmak isteyen şirket yöneticileri ise üretilen mamulun tasarınımdan baslayarak tüketimin bitmesine kadar geçen sürede her ana yaymak amacı güder.Bu kalitenin tanımlarında da bazı degişiklerin olmasına sebep olmuştur.Daha dogrusu her şirketin kalite beklentisi tanımıda degiştirmiştir.
Kalite denince ilk akla gelen belli standartlara uyan, güzel, gelişmiş, gibi sıfatların ötesidir, “kalite”. Kalite, kısaca, beklentileri aşmak demektir. Bu tanımıyla da insanlığın, sürekli gelişmenin bir ifadesini içerir. Dinamik bir kavramdır. Çünkü, insanların beklentileri her karşılandığında yükselme eğilimi gösterir.
Kalite bir yaşam felsefesidir. Bu basit görünen ancak istikrarlı olarak uygulanmasıyla önemli avantajlar getiren ilkeler yönetim kalitesini artırmanın yoludur. Yönetim kalitesini geliştirmek, refah düzeyimizi artırmanın en etkili yoludur.
TEMEL KALİTE ARAÇLARI
_Histogram
Grafiklerin dikdörtgen bloklar ( sütunlar ) halinde gösterilmesidir.
Histogram oluştururken öncelikle sayısal verielre ihtiyacımız vardır.
_ Sebep Sonuç Diyagramı
Bir sürecin çıktısı, birçok etkenin sonucu oluşmaktadır. Söz konusu çıktılar ile etkileyen unsurlar arasında bir çok “sebep-sonuç” ilişkisi kurulması mümkündür.Sebep-sonuç diyagramı, herhangi bir sonuç/problem ile neden olan unsurlar arasındaki ilişkinin kurulmasını sağlayan grafik bir yöntemdir. Problem veya sonuç grafiğin en sağına, neden olan unsurlar, sebepler ise sola doğru grafik olarak gösterilir. Tekniği geliştirenin adına izafeten “Ishikawa Diyagramı” veya görünüşüne bağlı olarak “Balık Kılçığı Diyagramı” olarak da adlandırılmaktadır.
_ Kontrol Çizelgesi
Bir sürecin nasıl işledigi nasıl sonlandıgı ile ilgili yapılanların amaca uygunlugu kontorl eden çizelge turudur.
_ Pareto Diyagramı
• Pareto diyagramı, bir problemin önemli sebeplerini daha az öneme sahip olan sebeplerden ayırdetmekte kullanılan bir çubuk diyagramıdır.
• Bu diyagram giderek azalan bir düzende bilgi verir.
• Pareto diyagramı aynı zamanda takım çalışması için önemli problemlerin belirlenmesinde kullanılan bir araçtır
• Kontrol çizelgeleri veya diğer veri toplama formlarına dayanılarak yapılan Pareto diagramları bize dikkatimizi hangi önemli problemlere vereceğimiz konusunda yardım eder
• Problem çözmek, başarı durumunu gözlemek veya problemin temel nedenini belirlemek için bir başlangıç noktası seçmek amacıyla tüm problemlerin veya şartların bağıl önemini göstermek için kullanılır
_ Kontrol Kartları
Yapılan calısmaların kontrol kartları hazırlanarakamaca uygunlugu kalitesi ölçülebilir.
_ Yayılım (Scatter) Diyagramları
Girdilerin çiktilarıyla karşırastıran yayılmaların gösteren diyagramlarıdır.
_ Akış Şemaları
Girdileri, işlemleri ve çıktıları en basit şekli ile ifade
eden grafiksel gösterim araçlarıdır.
_ Yakınlık Diyagramları
Çalismaların amaca yakınlıklarını ölçer.
_ Agaç Diyagramları
Çalişmaların birbirleriyle baglantılarının ölçümlerini
_ Süreç Karar Program Kartları
Karar almada bakılan programların süreçlerini ölçen kartlardır.
HAYAT KALİTESİ
Aslına bakarsanız hayat kalitesini ölçümlerini aradıgımda hep saglıkla ilgili benim anlamakta zorlandıgım teknik terimlerle bir tanım ve örnekler buldum.Ben bana göre olan hayat kalitesini kendime uyarladıgımda ölçü birirmi olarak bir rakam veremem.Yanlız kaliteli bir hayat yaşadıgımı söyleyemem.Kalitenin tanımındada oldugu gibi amaca hizmet edebilme derecesiyse benim hayattan beklendiklerimin karsilanma dereceside tam degildir .
Peki neler yapmam lazım bu kaliteyi artırmamda,Nedir bu kıstaslar benim için;
Hayattan Beklentin,Yaşadıgın Çevre,Yaşam Standardı,Arkadaş Çevresi,Sosyal Faaliyetler,Kendini Geliştirme Çabası,Başkalarıyla İlişkilerin,Egitim Düzeyin,......... gibi
Asagıdaki fıkra hayat kalıtesini tam acıklar sanırım.
ÖRNEK FIKRA
Hani hanımların her zaman daha iyisini aramalarını hicveden fıkra vardır ya:
“Üç genç bekar bayan seyahate gittikleri bir kentte, bir yandan henüz uygun bir eş adayı bulamadıklarından yakınırken, bir yandan da konaklamak için otel arıyorlarmış. Tam bu sırada bir ilan görmüşler: ‘Beklentilerinizi aşan hizmet, müthiş damat adayları burada!’. Hemen içeri girmişler kapıda onları karşılayan kişi ‘Buyurun seçin, otelimizin her katında ayrı bir özelliği olan damat adaylarımız var.’ Demiş. Ancak, diye eklemiş bir sınırlamamız var ‘İstediğiniz katta istediğiniz adayla tanışabilirsiniz, görüşebilirsiniz, otelimizde istediğiniz kadar kalabilirsiniz, ancak tanıştığınız adayı reddettiğinizde tekrar o adayı seçme şansınız kalmaz.’
Üç genç bayan bu fikri çok beğenmiş ve ilk kata çıkmışlar. Kapıda ‘Bu katta yakışıklı damat adayları var’ yazıyormuş. Bu katta gerçekten dünya yakışıklısı delikanlılarla tanışmışlar, dans etmişler, ‘Aman bu fırsatı kaçırmayalım’ demişler. Ancak, akıllarına takılmış: ‘Acaba ikinci kattaki adaylar nasıl?’
Bunun üzerine birinci kattaki adaylardan vazgeçip, ikinci kata çıkmaya karar vermişler. Görevli ‘Memnuniyetle’ demiş ve ikinci kata çıkarmış onları. İkinci katın girişinde ‘Bu katta hem yakışıklı, hem de nazik damat adaylarımız var’ yazıyormuş. Bu kattaki gençler de gerçekten ilk kattakiler kadar yakışıklı ve aynı zamanda çok nazik davranışları olan kişilermiş. Genç bayanlarımız ‘Cennete mi geldik?’ iye düşünürken, bir yandan da acaba ‘Üçüncü katta ne var?’ sorusunu sormadan edememişler.
Sonunda dayanamayıp, üçüncü kata geçmeye karar vermişler. Üçüncü katın girişinde ise ‘Bu katta yakışıklı, nazik ve güçlü damat adaylarımız var’ yazısı varmış. Artık daha ne isteriz diye düşünürken, içlerini kemiren merak onları bu adayları da bırakıp dördüncü katı denemeye yöneltmiş.
Dördüncü katın girişinde ‘Bu katta yakışıklı, nazik, güçlü ve zengin damat adaylarımız var’ yazısı yer alıyormuş. Üstelik, bu kata geldiklerinde, bundan sonra sadece bir kat kaldı, kararınızı ona göre verin diye uyarılmışlar. Dördüncü katta tanıştıkları gençler çeşitli ülkelerin prensleri ve gerçekten mükemmel damat adaylarıymış.
Tam ‘Bu katta artık aradığımızı bulduk, birer eş seçim ömür boyu mutlu olalım’ diye düşünürken, ‘Acaba en üst katta ne var?’ sorusu, bu kattaki adaylardan da vazgeçmelerine yol açmış! Son kata çıktıklarında ise şu yazıyı görmüşler: ‘Bu kat hanımların hiç bir şeyden tatmin olmadıklarını ispat etmek için yapılmıştır ve bu katta kimse yaşamamaktadır!’
Aslında, sürekli daha iyiyi arama dürtüsü sadece hanımlarda değil, tüm insanlarda olan ve insanlığın daha iyiyi, daha yeniyi aramasını ve sürekli gelişmesini sağlayan bir dürtüdür. İşte bu nedenle, sürekli gelişmeyi yaşam boyu sürecek bir hedef olarak benimsemeliyiz.
Kalite Nedir? Kalite kavramı insanların ve sistemlerin "hata yapmaması" ve "mükemmele ulaşma isteği" gerçeğinden ortaya çıkmıştır. Latince nasıl oluştuğu anlamına gelen "Qualis" kelimesinden türemiş ve "Qualitas" kelimesiyle ifade edilmiştir. (igeme,1999) Kalitenin standart bir tanımı yoktur.Kalite anlayışı tüketicinin karakteristikleri ,sosyal konumu ve ekonomik durumuna bağlı olarak değişebilen,farklı gereksinim ve beklentileri doğrultusunda şekillenebilen ,subjektif bir kavramdır. Müşterilerin gereksinimlerinin tam olarak karşılanmasıdır (Total Quality Management,1999) İşletmelerin en büyük hedefi müşteri memnu- niyetini sağlamaktır. Bunun için de müşterinin kullandığı üründen her açıdan memnun olması gerekmektedir. Bu açıdan bakıldığında; bir işletmenin kalitesi, müşterisinin memnuniyetinin ölçüsüdür. Burada dikkat edilmesi gereken husus, müşteri mutluluğunun müşteri tatmininin sadece bir parçası olmasıdır.(Kageme,1999) Kalite ile ilgili kurum ve kuruluşların tanımlamaları şöyledir. Alman Standartlar Enstitüsüne göre kalite “ bir ürünün öngörülen ve şart koşulan gereklere uyum kabiliyetidir. Amerikan Kalite kontrol derneğine göre (ASQC) Bir mal veya hizmetin belirli bir gereksinimi karşılayabilme yeteneklerini ortaya koyan karakteristiklerin tümüdür. Avrupa Kalite Kontrol Derneğine göre (EOQC) Belirli malın veya hizmetin tüketicinin isteklerine uygunluk derecesidir. JIS (Japon Sanayi Standartları Komitesi) a göre Kalite Ürün veya hizmeti ekonomik bir yoldan üreten ve tüketici isteklerine cevap veren bir üretim sistemidir. Ülkemizdeki kuruluşların kalite tanımları da; Kalite, bir ürün veya hizmetin belirlenen veya olabilecek ihtiyaçları karşılama kabiliyetine dayanan özelliklerin toplamıdır(ISO 8402). (Kosgeb,2000) Kalite; belirlenen şartlar altında ve belirlenen bir zaman süresi içinde istenilen fonksiyonları yerine getirebilme kabiliyetidir. Kalite, bir ürünün kulanım uygunluğunu belirleyen özelliklerinin tümüdür. Kalite, herhangi bir ürün sınıfının özelliklerinin insan topluluklarının istek potansiyelini karşılayabilme derecesidir.
İŞ YAŞAMINDA KALİTE NE ANLAMA GELİYOR?
Kalite iş hayatında çok açık ve net olarak tanımlanamayan bir kavram. Organizasyon ve yönetim bilimi içerisinde çeşitli düşünürler ve uzmanlar kalite kavramını çok farklı şekillerde tanımlıyorlar.
Kimi yönetim uzmanları kaliteyi &lsquoürün ve hizmette hata ve yanlışların olmaması&rsquo şeklinde ele alırken, kimi yönetim uzmanları kaliteyi &lsquobir mal veya hizmette mükemmeliyet derecesi&rsquo olarak tanımlıyor. Bunun dışında yönetim bilimcileri arasında &lsquouygunluk kalitesi&rsquo (müşteri tarafından istenen özelliklere ve standartlara uygunluk) ve &lsquotasarım kalitesi&rsquo (organizasyon tarafından istenen tasarım özelliklerine ve standartlarına uygunluk) sınıflaması da yapılıyor.
Öncelikle belirtilmek gerekir ki, kalite denildiğinde genellikle &lsquomal ve hizmet kalitesi&rsquo ya da &lsquoürün kalitesi&rsquo anlaşılıyor. Oysa ürün kalitesini ortaya çıkaran bir çok unsur bulunuyor ve tüm bu unsurlar başlı başına kalitenin birer boyutunu oluşturuyor. Ürün kalitesi esasen sonuçtur bu sonucu belirleyen başlıca kalite unsurlar:
* Liderlik kalitesi,
* Yönetim kalitesi,
* İnsan kalitesi,
* Sistem kalitesi,
* Süreç kalitesi,
* Donanım kalitesi.
Ünlü Japon yönetim bilimi uzmanı Masaaki Imai&rsquonin şu sözleri konuyu çok güzel bir şekilde ortaya koyuyor:&lsquoKaliteden söz edildiğinde, akla ilk gelen genellikle ürün kalitesi olmaktadır. Oysa bu doğru değildir. İşin üç yapıtaşı vardır: Donanım (hardware), uygulama kuralları (software) ve insan (humanware). Kalite insanla başlar. Donanım ve uygulama kurallarından, ancak insan doğru yerine yerleştirildikten sonra söz edilebilir.&rsquo
Imai benzer bir ifadeyi daha kitabında kullanıyor:&lsquoToplam kalite kontrolde, insan kalitesi her şeyden önce gelir. Toplam kalite kontrol &lsquoinsana kaliteyi işlemek&rsquo üzerine kuruludur. Çalışanlarına kaliteyi işleyebilen bir şirket kaliteli üretim yolunu zaten yarılamış demektir.&rsquo
Bir başka ünlü Japon kalite uzmanı Kaoru Ishikawa ise kaliteyi şu şekilde tanımlıyor &ldquoDar anlamda, kalite, ürün kalitesi demektir. Geniş anlamda, kalite, iş kalitesi, hizmet kalitesi, iletişim kalitesi, proses kalitesi, işçiler, mühendisler, idareciler ve yöneticiler dahil insanların kalitesi, sistem kalitesi, firma kalitesi, hedeflerin kalitesidir.&rsquo
Ishikawa aynı zamanda kaliteyi &lsquotasarım kalitesi&rsquo ve &lsquouygunluk kalitesi&rsquo olmak üzere ikiye ayırıyor: &lsquoTasarım kalitesi genellikle hedeflendirilmiş kalite olarak adlandırılır. Bir sanayi, bir ürünü belli bir kalite düzeyiyle &ndash yani hedeflenmiş kaliteyle &ndash yaratmak ister... Uygunluk kalitesi aynı zamanda uygun kalite olarak da adlandırılır, çünkü gerçek ürünlerin, tasarım kalitesine ne kadar uyduğunun bir göstergesi. Eğer tasarım kalitesiyle uygunluk kalitesi arasında bir farklılık varsa, bu hatalıların ve yeniden işlemelerin var olması demek. Uygunluk kalitesi yükseldiği zaman maliyet düşer.&rsquo
Bir başka kalite uzmanı Joseph M. Juran göre &lsquokalite, kullanıma uygunluk demektir&rsquo Philip B. Crosby ise &lsquokalite istenen özelliklere uygunluktur&rsquo şeklinde bir tanım yapıyor.
Açıkça anlaşıldığı üzere kalitenin bir çok boyutu bulunuyor ve ürün kalitesini de bu boyutlar belirliyor. &lsquoOrganizasyon kalitesi&rsquo ise &lsquomal ve hizmet kalitesi&rsquo kavramından çok daha geniş bir kavram. Organizasyon kalitesini bir değil, bir çok unsur belirliyor. Bunlar arasında
*Liderlik kalitesi,
*Yönetim kalitesi,
*İş kalitesi,
*Sistem kalitesi,
*İletişim kalitesi,
*Süreç kalitesini saymak mümkün.
Mal Ve Hizmet Ya Da Ürün Kalitesi Ne Demektir?
Bir Ürüne &lsquoKalite&rsquo Veren Nedir?
Ürün kalitesini tanımlayan özellikler nelerdir? Dikkat edilirse, bu sorular yukarıdaki açıklama ve değerlendirmelerden tamamen farklı. Yukarıda ürün kalitesini belirleyen unsurlar ele alındı. Oysa bu sorular ürün kalitesinin özellikleri ile ilgili.
Mal ve hizmet kalitesinin başlıca özelliklerini şu şekilde sıralanabilir:
*Görüntü: Organizasyondaki fiziki araç ve gereçlerin, personelin iletişim araçlarının görüntü açısından konumu.
*Güvenilirlik: Organizasyonun hizmeti zamanında ve güvenilir bir şekilde yapabilme durumu.
*Cevap Verme: Organizasyonun müşterilerinin isteklerine uygun cevap verme ya da uygun hizmet verebilme durumu.
*Yeterlilik: Hizmetlerin yapılmasında kaliteli eleman istihdam edilmesi.
*Nezaket: Personelin müşterilere nazik ve saygılı davranıp davranmaması.
*Kredibilite: Organizasyonda istihdam edilen elemanların dürüstlüğü ve kredibilitesi.
*Güvenlik: Organizasyonda yapılan hizmetlere güvenin olması üretilen mal ve hizmetlerde tehlike, risk ve şüphenin olmaması.
*Ulaşabilme: Hizmete ve personele kolayca ulaşabilme durumu.
*İletişim: Müşterilerin anlayacağı dilden konuşma ve onları dinleme durumu.
*Müşteriyi Anlama: Müşterileri ve ihtiyaçlarını tanımaya çalışma.
Hemen belirtilmeli ki, mal ve hizmet kalitesinin özelliklerini de kendi içerisinde iki gruba ayırmak mümkün. Örneğin &lsquodayanıklılık&rsquo, &lsquogörüntü&rsquo, &lsquofonksiyonellik&rsquo, &lsquodeğiştirilebilirlik&rsquo, &lsquotamir edilebilirlik&rsquo, &lsquosaklanabilirlik&rsquo, &lsquotest edilebilirlik&rsquo, &lsquotaşınabilirlik&rsquo gibi özellikler mal kalitesinin (ürün kalitesinin) özellikleri.
Buna karşın, &lsquorahatlık&rsquo, &lsquonezaket ve saygı&rsquo gibi unsurlar hizmet kalitesinin özellikleri. Bir hizmet işletmesi olarak kafe ya da restoranda kaliteyi belirleyen unsurlar içinde rahatlık, nezaket ve saygı gibi unsurlar çok daha dikkat çekici. Şüphesiz, restoranda hizmet kalitesi kadar ürün kalitesi de önem taşır. Örneğin, bir balık restoranında ısmarlanan balığın &lsquoürün kalitesini&rsquo gösteren özellikler &lsquotat&rsquo, &lsquotazelik&rsquo, &lsquotemizlik&rsquo gibi unsurlardır.
Mal ve hizmet kalitesinin esasen bir bütün olduğunu söylemekte yarar bulunuyor.Yine bir başka örnek: &lsquoBir beyaz eşya satıcısından alınan buzdolabının &lsquoürün kalitesini&rsquo belirleyen özellikler arasında &lsquogörüntü&rsquo (estetik), &lsquodayanıklılık&rsquo gibi unsurlar önem taşır. Ancak satış sonrası servis hizmetleri de önem taşımakta yani servis, &lsquohizmet kalitesi&rsquo anlamına geliyor
Toplam Kalite Yönetiminde 14 Temel İlke
Toplam kalite yönetimi, şimdiye kadar üzerinde çok durulmuş, çok şeyler söylenmiş bir alan. Bu konuda yazılmış ciltlerce kaynak bulunuyor. Yaşanan acımasız değişim sürecinde bir işletmenin nasıl ayakta kalması gerektiği konusundaki en ciddi saptamalar toplam kalite yönetiminin en büyük gururu olan Dr. W. Edwards Demig&rsquoe ait. Şöyle diyor Demig:
*
Organizasyonun amaçlarını belirle. Ürün ve hizmet kalitesini geliştirmek için organizasyonun amaçlarını tespit et.
* Yeni yönetim felsefesini benimse. Yeni çağa ayak uydurabilecek bir liderlik üstlenerek ve sorumlulukları öğrenerek yeni yönetim felsefesini benimse ve uygula. Organizasyon faaliyetlerinde alışılmış gecikme ve hatalara, kalifiye olmayan işgücüne, kalitesiz mal ve hizmet üretimine eskiden olduğu gibi artık tolerans gösterme.
* Organizasyonun muayenelere olan bağımlılığını azalt. Organizasyondaki kütle muayenesine son ver. Bunun yerine istatistiksel araçlara önem vererek kalitenin ölçülmesini sağla.
* Organizasyonu fiyat etiketleri ile değerlendirmeyi bırak. Sadece fiyat etiketlerine bakarak organizasyonun başarısını değerlendirme. Düşük kalitenin söz konusu olduğu bir organizasyonda düşük fiyatı başarı olarak kabul etme. Mal ve hizmet sunulmasında müşteri ile uzun-vadeli bir ilişkinin kurulmasına çalış.
* Sürekli gelişmeyi sağla. Organizasyondaki problemleri tespit etmeye çalış. Maliyetleri azaltmak, kalite ve verimliliği arttırmak için üretim ve hizmet sistemini ve süreçleri sürekli geliştir.
* İş başında eğitimi sağla. Çalışanların organizasyon içerisinde eğitimini sağlayacak modern yöntemleri kurumsallaştır.
* Liderliğin kurumsallaşmasını sağla. Çalışanların performanslarını değerlendirilmesinde modern yöntemlerin uygulanmasını sağla. Çalışanlara işlerini daha iyi yapabilmeleri için yardımcı ol.
* Organizasyonda çalışanlar üzerindeki korkuya son ver. Organizasyon içerisinde çalışanlar üzerindeki korkuyu ortadan kaldır. Tüm işlerin daha kaliteli yapılması için çalışanların güven içinde işlerini yapmalarını sağla.
* Departmanlar arasındaki sınırları kaldır. Organizasyonda araştırma, tasarım, üretim ve satış departmanlarının birlikte hareket ederek sorunları daha etkin bir şekilde çözümleyebilmelerine imkan sağla.
* Sloganlara son ver. Organizasyon içerisindeki sloganları, posterleri ve sayısal hedefleri ortadan kaldır. Çalışanların kendi sloganlarını kendilerinin formüle etmelerine izin ver.
* Organizasyonda sayısal hedefleri ve kotaları ortadan kaldır. Tespit edilen hedefe ulaşmaya çalışmak kalitesizliği beraberinde getirebilir. Çalışanlar ve yöneticiler üst yönetimin istediği hedefe ulaşmak için uzun vadede organizasyonun çıkarlarını zedeleyecek uygulamalar yapabilirler.
* Çalışanların iş yapmalarını engelleyecek uygulamaları ortadan kaldır. Organizasyon içerisinde çalışanların yaptıkları işten gurur duyma haklarını ellerinden alacak ve sınırlayacak uygulamalara ve denetlemelere son ver.
* Eğitim uygula. Organizasyonda çalışanlar için etkin bir eğitim programı oluştur ve çalışanların kendi kendilerini geliştirmelerini teşvik et.
* Transformasyonu herkesin katılımı ile gerçekleştir. Organizasyon içerisinde herkesin transformasyona katkıda bulunmasını sağla. Bu amaca ve misyona yönelik üst düzeyde özel bir yönetim birimi oluştur.
KAYNAKÇA
www.arge.com/default
www.qatechnic.com/terim-kalite_nedir
www.kalitece.net/forum/kalite-nedir-t-2.html
www.kalitekontrol.org/.../kalite-tanimi
saatcioglu.etu.edu.tr/end371
1.CEVAP:
2.dünya savaşından sonra Japonya ve sonrasında Amerika'da ortaya atılan kalite anlayışı, o dönemlerde global açıdan fazla benimsenmemiştir. Sonrasında ise Avrupadaki ve diğer ülkelerdeki şirketler iç ve dış pazarda kendilerini göstermek ve kalıcı olabilmek için belli başlı stratejiler belirlemek zorunda kalmıştır. Bu stratejilerin en önemlisi olarakta kaliteyi görüp, bu kavramın içeriğini genişletme sürecine girmişlerdir. Günümüzde ise kalite olgusuna tek bir pencereden değilde, kaliteyi tarihsel değişim süreci içerisinde üstüne katarak değişen ve sonuç olarakta gelişen bir kavram olarak görülmektedir. Bu durum ise kaliteye bakış açısını derinleştirip farklılaştırmaktadır.
2.CEVAP:
1)İnovasyon(yenilik);Temel anlamıyla yenilik; bilimsel araştırmadan icada, geliştirmeye ve ticaretleştirmeye kadar yeni bir ürün veya üretim süreci yaratmadaki tüm faaliyetlerdir.
2)Müşteri odaklılık;müşteri ve mal/hizmet sağlayan herhangi bir kurum arasındaki ekonomik temelli ilişki yönetiminde tüm koşulların müşteriye göre belirlenmesi, müşterinin gerek kurumsal gerekse mümkün olduğu kadar bireysel beklentilerinin karşılanmasına yönelik çalışmalar yapılmasıdır.
3)Toplam Kalite Yönetimi; tüm organizasyon süreçlerinin sürekli geliştirilmesi, iyileştirilmesi ve çalışan ve müşteri memnuniyeti (bağlılığının) sağlanmasına yönelik çağdaş, katılımcı bir yönetim anlayışıdır.
4)AR-GE;'araştırma ve geliştirme' bir şirketin bilim adamları ve mühendisler istihdam etmek suretiyle, şirketin çalışma alanı doğrultusunda bilim ve teknolojiyi yeni ürünler, prosesler ya da hizmetler geliştirmede kullanmak üzere yaptığı çalışma ve faaliyetleri anlatmak için kullanılan yaygın bir terimdir.
5)Kurumsal-Sosyal Sorumluluk;Kurum ve kuruluşların toplumun sosyal, çevresel ve ekonomik kaygılarını, kendi istekleriyle faaliyetlerinin ve paydaşlarıyla ilişkilerinin bir parçası haline getirmesi ve tüm paydaşlarına ve topluma karşı etik ve sorumlu davranması, bu yönde kararlar alması ve uygulamasıdır.
6)Kriz Yönetimi;Kriz durumlarında etkili bir yönetim, işletmenin kayıp ve kazançlarının büyüklüğüyle
yakından ilgilidir. Yani işletmenin karşı karşıya kaldığı fırsat ve tehlikeler, kriz
yönetiminde belirleyici rol oynar.
7)Bilgi Teknolojisi;Bilgi teknolojisini bilginin yaratılması, toplanması, biriktirilmesi, işlenmesi, yeniden elde edilmesi, yayılması, korunması ve bunlara yardımcı olan araçlar olarak tanımlayabiliriz.
8)İnsan Kaynakları;İnsan kaynakları yönetimi örgütte rekabetçi üstünlükler sağlamak amacıyla gerekli insan kaynağının sağlanması, istihdamı ve geliştirilmesi ile ilgili politika oluşturma , planlama,örgütleme, yönlendirme ve denetleme faaliyetlerini içeren bir disiplindir.
9)Paydaş Yönetimi;İlgili tüm paydaşların beklenti va amaçlarını göz önüne alan örgütsel politikalar ve uygulamalar geliştirmeyi ve gerçekleştirmeyi ifade etmektedir.
10)Performans Yönetimi;Çalışanların performanlarının değerlendirmesi ve ölçülmesinin amacı insan kaynaklarının organizasyon amaçlarına ne ölçüde katkıda bulunduğunun tespit edilmesidir.