10. İşletmelerde "kabul edibelibilir yerine hatasız", "yeterince iyi yerine mükemmeli" arama nedenlerini maddeler halinde yazınız. Bu felsefeyi belirlemiş işletmelerdeki uygulamalardan en az 3 tanesini yazarak başarılarına ne kadar katkısı olabileceğini değerlendiriniz. Kişisel gelişiminizde bu felsefeyi benimser misiniz? Neden?

Comments (3)

On 12 Aralık 2009 05:35 , Adsız dedi ki...

BÖLÜM 1

MÜKEMMELİYETİ ARAMA
Sürece yönelik,küçük adımlı,insana dayanan,bilgiyi paylaşan sürekli iyiyi arama çabasıdır.Kaizen'in baş sloganı şudur:"En iyi iyinin düşmanıdır." Sorunları saklamamak,örtmemek Kaizen uygulamalarının ön koşuludur.Sorun çözme aşamasında,farklı uzmanlık alanlarından oluşturulan Kaizen ekipleri görevlendirilir. Sorunlara kısa sürede çözüm bulmaktan çok,sorunu kökünden halledecek çözümü bulmak yeğlenir.Amaç;geçici,palyatif önlemlerle o günü kurtarmak değil,kalıcı çözümlerle yarını kurtarmaktır.Aksi halde,sorun kısa bir süre sonra tekrar kendini gösterir.(Oyak-Renault,Seminer Notları,s.12) Batı toplumları dikkatlerini hep buluşlara,büyük atılımlara ve sonuçlara yöneltmiş iken,Japonya ilgisini daha çok küçük adımlar yoluyla ilerlemeye ve süreçlere yönelterek daha olumlu sonuçlar almıştır.(İmai,1997,s.3) Her ne kadar,hemen hiçbir önemli teknoloji (bilgisayar,elektronik,atom,genetik,vb.)
Japonya'da geliştirilmemişse de bu teknojilerin en iyi uygulayıcıları da yine Japonlar olmuştur.Japonlar bu teknolojileri Batı'dan almışlar ve küçük ama emin adımlarla daha ileriye götürmüşlerdir. Japonya'da yönetimin iki ana unsuru;koruma ve iyileştirmedir. Yönetim öncelikle tüm ana operasyonlar için gerekli şirket politikalarını,kural,talimat ve prosedürlerini belirler ve ardından herkesin bu standartlara uymasını sağlamaya çalışır. O halde Japon yönetim anlayışı tek bir kuralla özetlenebilir:"Standartları korumak ve iyileştirmek." İyileştirme,kaizen ve yenilik olarak algılanır.Kaizen;sürekli çabaların sonucunda mevcut durumda görülen küçük çapta iyileşmeleri işaret eder.Yenilik ise yeni teknolojiye ve/veya araçlara yapılan büyük yatırımlar sonucu mevcut durumun köklü olarak değiştirilmesidir. İyileştirme için başlangıç noktası,iyileştirmeye olan ihtiyacın farkedilmesidir..Farkedilen bir problem yoksa, iyileştirmeye de ihtiyaç yoktur.Mevcut durumla yetinmek ise,Kaizen'in baş düşmanıdır.(İmai,1997,s.6) Bir kere belirlendikten sonra sorun çözülmelidir.Sorunun çözülmesiyle birlikte iyileştirme her defasında daha ileri bir düzeye ulaşır.Ulaşılan yeni düzeyi pekiştirmek için,sağlanan iyileştirme standartlaştırılmalıdır. Kısaca kaizen felsefesini aşağıdaki gibi özetleye biliriz.
ümit kanmaz

 
On 12 Aralık 2009 05:39 , Adsız dedi ki...

BÖLÜM 2

Sürekli gelişmeyi gerçekleştirmek için 3 temel koşulu sağlamak gerekir:

1-Mevcut durumu yetersiz bulmak:Bir sistem kusursuz bir şekilde çalışıyor olsa da ,geliştirecek yöntemler mutlaka bulunabilir.Ayrıca,bilim ve teknolojideki gelişmeler ile müşteri beklentileri, her gün "verimlilik" ölçütünü ileriye taşımaktadır.

2-İnsan faktörünü geliştirmek:Her şeyi yapan "insan"dır.İnsan kaynağı bir kuruluş için en değerli varlıktır.Alışılagelmiş yönetim biçiminde bu kaynağın kullanımı oldukça yetersizdir.Oysa her çalışanı bu geliştirim etkinliklerinin bir üyesi haline getirmek gerekir.(Kavrakoğlu,1998,s.13)

3-Problem çözme tekniklerini yaygın biçimde kullanmak problemleri çözmekte düşülen en büyük hata, belirtiler üzerinde yoğunlaşıp,sorunların altında yatan nedenleri görememektir.Sorunları iyi bir biçimde çözmek için,her sorunu en uç sebebe kadar izlemek ve temeldeki sorunu bir daha ortaya çıkmayacak biçimde çözmek gerekir. Sorunun nedeni araştırılırken beş kez neden diye sormak genellikle iyi sonuç vermekte ve sorunun görünür nedeni değil de,gerçek nedeni ortaya konabilmektedir.(Yamak,1998,s.162) Sürekli gelişmenin yararlarını sıralayacak olursak; • Kuruluşun tüm etkinliklerinde bir canlılık meydana gelir. • Topluluğun aynı amaç ve hedef doğrultusunda çalışması sağlanır. • Bölümler kendi işlerini daha etkili ve verimli biçimde yürütürler. • Etkileşim içinde olan bölümlerin sorunları kısa yoldan ve kalıcı biçimde çözümlenir. • Çalışanların bilgi ve beceri düzeyi yükselir,motivasyonu artar. • Verimlilik ve diğer temel rekabet unsurları daha hızlı bir gelişme gösterir.örnek verecek olursak aşağıdaki şirketler yeterince iyi yerine mükemmeli arama gayreti içinde olduklarından inanılmaz gelişmeler kaydetmişlerdir.

• Amerikan Havayolları, 1987 yılında maaliyetleri düsürmek üzere bir çalısma baslatmıs ve çalısma sonucunda yapılan iyilestirmelerden biri asağıdaki gibi gelismistir. First-class sınıfında yapılan inceleme ve gözlemlerde yolcuların %80’inin salatada sunulan zeytinlerin hepsini yemediği tespit edilmis ve salatalardan bir adet zeytin eksiltmek suretiyle, yıllık 40.000 USD kar elde edilmistir.
• Yine Japonya da ki bir yüksek teknoloji şirketinde kaizen felsefesinin uygulanması şirkete ne gibi faydalar getirdiğini göreceğiz. Japonya dışı satış operasyonlarının yanı sıra yine Japonya dışı bütün servis ve tamir işleri benim denetimimdeydi. Buradaki problemimiz bu işlerde olan yığılma ve gecikmelerdi. Faktör analizi yaptığımızda denetleme sisteminde boşluklar ve İngilizce raporların yazılmasında aksamalar gördük. Bunun için öncelikle mevcut servis denetim veri tabanını geliştirdik. Böylece operasyon ile ilgili herkes teslim alma, gönderme, bakım, raporlama ve tabii ki yönetim tarafından bu veri tabanı monitör edilebilir hale geldi. Haftada bir güncel durum değerlendirildi ve ilgili muhataba rapor edildi. Çalışanların İngilizce rapor yazma sorununu çözmemiz gerekiyordu. Esas yığılmanın burada olduğunu tespit ettik. Palet diyagramı ile arıza ve bakım konularını 25 ana başlıkta topladık. Böylece oluşturulan Japonca önyüzlü bir Excel makro ile arızanın İngilizce rapor yazar hale geldiler. Daha önce saatler süren bu işlem, artık birkaçdakikada halloluyordu. Bu programda öngörülen 25 arıza çeşidi toplam vakaların % 97 sini kapsıyordu.
Kalan % 3 lük kısım ise eskisi gibi yazılacaktı. Ayda ortalama 200 rapor düşünüldüğünde sarf edilen mesai 400 saatten 17 saate düşürüldü çeşidi, ürün kodu, seri no ve yapılacak bakım onarımın çeşidi mönüden seçilerek otomatik olarak
İngilizce rapor çıkışı yapan bir yazılım geliştirdik. Bu programı kullanan ve İngilizce bilmeyen teknisyenler artık kolayca. Böylece fazla mesai ve dışarıya tercüme ettirme gibi bir yük ortadan kalktı. Vakit kazanan çalışanlar da başka problemleri çözmek üzere bu tür Kaizen çalışmalarına ayıracak vakit buldular.

ÜMİT KANMAZ

 
On 12 Aralık 2009 05:43 , Adsız dedi ki...

BÖLÜM 3

Dünya Markalarlarında Kaizen Sloganları: Japon şirketlerinin sloganlarına bir göz atalım. Kendini uluslararası arenada ispat etmiş bu şirketlerin kültürünü yansıtan sloganlarda Kaizen felsefesinden izler bulacaksınız. Demek ki bu şirketlerin de başarısının altında Kaizen yatıyor.
Mitsubishi Electronic - Changes for the Better
Bridgestone - Passion for Excellence
Hitachi - Inspire the Next
NEC - Empowered by Innovation
Toshiba - Leading InnovationMAÇ

Japon iş düşüncesinin temelini oluşturan aşağıdaki kaizen ilkeleri paralelinde uygulayarak yönetim kalitesini geliştirmektir. Japon kültürünün binlerce yıldır bir parçası olan Kaizen, Japonca ‘Kai’; ‘Değişim’ ve ‘Zen’ ; ‘İyi olmak’ kelimelerinden türemiştir. Birleştirilmiş haliyle ‘daha iyiye değişim’ olarak tanımlayabiliriz. Kaizen Japonya’nın ikinci dünya savaşı sonrasında gelişen ekonominisinde, yapı taşı olarak yer alan bir yönetim felsefesi olmasına karşın, ben Kaizen’i günlük yaşantımızda uygulayabileceğimiz küçük ve sürekli değişimlerle yaşam kalitenizi arttırmayı hedefleyen bir Japon Felsefesi olarak ele alacağım.
Yönetim sistemi olarak bakıldığında farklı uygulamarı da kapsayabilecek olan Kaizen’nin günlük hayat boyutunda, dayandığı temel öğe verimliliktir.
Kaizen sürekli ve küçük gelişimlerle verimliliğin arttırılması amacını taşır. Verimliliği arttırmak için kullanılan yöntemlerden biri tasarruftur. Ya da israfı önlemek. Örneğin, Japonların bisikleti sıklıkla kullandıkları ülkemizde bilinmektedir. Bu alışkanlığın özünde, zamandan ve enerjiden tasarruf yatar. Aynı şekilde özel otomobil ya da otobüsün yerine tren kullanımının çok daha yüksek oranda olmasının sebebi de aynı felsefenin uygulanıyor olmasından kaynaklanmaktadır.

İnsancıllaştırmak
Kaizen için yapabileceğimiz bir başka tanım ‘insancıllaştırmak’ olabilir. Kaizen insana aklını ve fiziksel yeteneklerini daha etkin kullanma yolunu gösterir. Şöyleki insanın doğasında sürekli daha iyi bir dünya içinde yaşama dürtüsü vardır. Hep daha iyi bir yaşam için çabalayıp dururuz. Sanırım bunun yolu da daha etkin bir birey olmaktan geçiyor. Kendimiz için kişisel gelişim hedefleri koyup, uygulamış olabiliriz. Kaizen bu uygulamanın devamlılığını, yani sürekli kişisel gelişimi uygulama yöntemidir. Hergün daha iyiye doğru bir adım atmak…Plan Yapmak Organize etmek ya da zamanı daha etkili kullanmak, verimliliği arttırmanın birbaşka yoludur. Eğer bir Japon tanıdığınız varsa, sürekli olarak bir yoğunluk içinde olduklarını bilirsiniz. Bunun sebebi günlük, aylık, yıllık, hatta gelecek yılki kış tatilinde gideceği yer için önceden plan yapan Japonların sayısı az olmasa gerek. Zamanı verimli ve etkili kullanmanın yolu düzenli olarak program yapmaktan geçmektedir.
Doğu tarzı değişim Kaizen, batılı felsefelerin kökten değişimlerle kısa sürede sonuç elde etme yönteminin tamamen zıttı bir felsefedir. Kaizen, değişime odaklı, küçük adımlarla hayatın her bir noktasını sürekli olarak geliştirme esasına dayanır. Kaizen öğrenmeye odaklı bir hayat biçimini destekler. Sürekli kişisel gelişimin ve yaşam kalitenizin yükselmesi için üzerinde düşünebileceğiz uygulama alanlarına bir kaç örnek verebiliriz;üretim kaliteniz (örnekler, öğrenci için ödev ve projeler, ebeveyn için çocuğunuz) düşüncelerinizin kalitesi ilişkilerinizin kalitesi Kaizen her kültüre uygulanabilir“Kaizen felsefesinin başarısı, uygulama alanı Japon Kültürüne has bir yöntem olmaması, dolayısıyla farklı kültürlerde de rahatlıkla uygulanabilmesidir.”Kaizen ini nasıl uygularım diyorsanız, bir kaç öneri;

Sevmek: Sevmediğiniz alışkanlıklarınızı seveceğiniz alışkanlıklarla değiştirmeyi deneyebilir, ya da sevmediğin fakat size yararlı olacağını düşündüğünüz şeyleri denemeye, ya da sevmeye çalışabilirsiniz.
Plan Yapmak: Eğer bugüne kadar yapmadıysanız, küçük çaplı plan yaparak zamanınızı daha etkin kullanmaya başlayabilirsiniz.
Öğrenmek: Özellikle ilgi alanınızda yeni şeyler öğrenerek sürdürülebilir sürekli kişisel gelişimi uygulayabilirsiniz.